
Østrigsk Komponist i Krydsord Hjælp
Kender du følelsen af at sidde med lørdagskrydset, hvor alle felterne falder på plads - lige indtil der dukker en kryptisk ledetråd op: “Østrigsk komponist”? Pludselig bliver blyanten tung som en træstøtte, og du begynder at tvivle på, om du egentlig kan skelne din Mahler fra din Mozart. Bare rolig - her på Østrigsk Fodbold elsker vi både elegante afleveringer på Allianz Stadion og elegante melodilinjer fra Wiens musikgader, og vi har samlet den ultimative guide til at få dig sikkert i mål.
I denne artikel dykker vi ned i alle de navne, der kan snyde selv den mest erfarne krydsordshaj: fra ultrakorte Fux til maratonlange Dittersdorf, fra klassikkens hofkomponister til modernismens skarpe toner. Vi viser dig, hvordan du tæller bogstaver korrekt, håndterer drilske umlaut’er, og spotter de trickspørgsmål, der gemmer sig mellem felterne - og ja, der er endda en lille fodboldvinkel med på vejen.
Så spids blyanten (eller klar touchskærmen), og lad os sammen komponere den perfekte løsning - tone for tone, bogstav for bogstav. Klar? Auf geht’s!
Østrigsk komponist – hvad kan der menes?
Står der blot “Østrigsk komponist” i krydsordet, er det ikke altid så enkelt som at slå et enkelt navn op - ledetråden rummer flere mulige tolkninger. Typisk vil krydsordets forfatter mene komponistens nationalitet eller stærke tilknytning, men præcis hvad det vil sige, kan variere fra opslagsværk til opslagsværk og fra én ordbogsredaktør til den næste.
Ordet “østrigsk” kan dække over flere forskellige biografiske scenarier, som du med fordel kan have i baghovedet, når du bladrer i listebøger eller googler med wildcards:
- Født i Østrig - fra Bregenz til Burgenland, begge tidligere og nuværende grænser.
- Virket i Wien eller andre østrigske musikcentre - selv hvis fødestedet ligger udenfor dagens grænser (f.eks. Bratislava, der historisk hørte til riget).
- Naturaliseret østriger - komponister der efter flytning fik østrigsk pas eller var statsborgere i det hedengangne Østrig-Ungarn.
- Stærk Wien-tilknytning - en stor del af værkproduktionen eller berømmelsen knyttes til byen, selv om ophavsmanden er tysk, tjekkisk eller noget helt tredje.
Kigger vi på tidsperioder, spænder begrebet vidt. Alt fra barokkens hofkapelmestre over den wienerklassiske guldalder til romantikkens store symfonikere, modernismens avantgarde og helt op til nutidens elektroakustiske eksperimenter kan gemme sig bag de få felter i krydsordet. Det betyder i praksis, at du må være åben for både Fux (barok), Mozart (klassik), Bruckner (romantik) og Neuwirth (nutid).
Derfor er første skridt altid at skele til antal felter og allerede indtastede krydsbogstaver; næste skridt er at afgøre, om ledetråden holder sig til én bestemt epoke eller bruger ordet “komponist” i bredere forstand. Resten af denne guide går systematisk igennem de hyppigste længder og navne, så du hurtigt kan få noderne til at falde på plads og komme videre til næste hjørne af krydsordet.
3–4 bogstaver: de helt korte løsninger
Når krydsordets grid kun efterlader tre eller fire tomme felter, er det de ultrakorte efternavne, der redder dagen. De er hyppigt forekommende i leksika og krydsordslister, og fordi de fleste er østrigske “top-10-navne”, bliver de hurtigt bekræftet af de første krydsbogstaver. Her er de mest brugte - alle sammen kan stå alene uden fornavn og uden adelspræfikser, præcis som rudemønsteret kræver det.
- Fux (3) - barokkomponisten Johann Joseph Fux, manden bag lærebogen Gradus ad Parnassum.
- Berg (4) - Alban Berg fra Anden Wienskole, kendt for operaerne Wozzeck og Lulu.
- Wolf (4) - senromantikeren Hugo Wolf, især berømt for sine lieder.
- Haas (4) - kan pege på både barokskribenten Johann Haas og nutidige Georg Friedrich Haas; krydsbogstaverne afgør ofte tiden.
- Lang (4) - moderne komponist Bernhard Lang; dog også et generelt efternavn, så et sikkert wildcard.
- Rabl (4) - tidlig modernist Walter Rabl, elev af Brahms og kendt for sin klarinetkvartet.
Fordi disse navne er så korte, fungerer de perfekt som “ankre”: læg dem ind tidligt, og du får straks flere begyndelses- eller slutbogstaver at bygge videre på. Især i store amerikanske krydsord (som ofte anvender engelske translitterationer) vil FUX eller BERG næsten falde på plads af sig selv, så snart du har én konsonant til fælles.
Vær dog opmærksom på forvekslinger: Wolf kan lure som fornavn (fx komponisten Wolf Kerschek), og Berg dukker også op i geografi. Krydsordskonstruktøren elsker den slags dobbeltbetydninger, så tjek altid konteksten - står der “østrigsk komponist” uden årstal eller stilart, er du stadig i trygt farvand med disse seks firefoldigt nyttige efternavne.
5 bogstaver: klassiske krydsordfavoritter
Fem bogstaver er en kærkommen længde i krydsord: lang nok til at eliminere mange blindgyder, men kort nok til at passe ind de fleste steder på tværs af diagrammet. Når ledetråden lyder “østrigsk komponist (5)”, er der derfor en lille håndfuld navne, som næsten automatisk bør ringe med klokker hos enhver rutineret krydsordsløser.
Navn (5 bogstaver) | Mulig stavemåde | Tidsperiode / stil | Typisk kendt for |
---|---|---|---|
HAYDN | - | Wienerklassik | “Symfoniens fader”, over 100 symfonier |
BIBER | - | Barok | Virtuose violinsonater (Mysterie-sonaterne) |
LEHAR | LEHÁR | Senromantik / operette | Den glade enke, Wieneroperette-traditionen |
SUPPE | SUPPÉ | Operette / let opera | Leichtes Blut, ouverturen til Letfærdige Levninger |
CERHA | - | Modernisme | Færdiggjorde Alban Bergs Lulu, avantgardist |
ZYKAN | - | Nutidig / satire | Musikalsk humor, radio- og TV-kabareter |
De klassiske “evergreens” er uden tvivl HAYDN og LEHAR. Flere opslagsværker foretrækker stadig accenten i Lehár, og har man kun fire felter, kan man blive drillet af en setter, der forventer den accentløse version i fem. Krydsbogstaver afslører dog hurtigt valget: et Á kræver et “A” i diagrammet, mens en accent ofte ignoreres.
SUPPE er et andet snedigt navn, fordi det i accentløs form ligner det danske ord for middagsmaden - et herligt rødt flag i temakryds med kulinariske vinkler. I barokken er BIBER overraskende hyppig, selv om hans musik er mindre kendt end Haydns; fem bogstaver og konsonant-vokal-mønsteret “B-I-B-E-R” gør ham til et oplagt valg. Skal du helt frem til efterkrigstiden, dukker de modernistiske pionerer CERHA og ZYKAN op - lige så nyttige som de historiske mastodonter, fordi deres initialkonsonanter bryder mange mønstre.
Tricket er derfor at notere accenterne, dobbelttjekke bogstavtallet og så ellers tænke: “Fem felter? Østrig? - HAYDN, LEHAR, SUPPE, BIBER, CERHA eller ZYKAN.” Får du hurtigt be- eller afkræftet et af navnene i kryds, plejer resten af gitteret at falde på plads som et velafstemt strygekvartet-akkord.
6 bogstaver: de store navne
Det er i felterne på seks bogstaver, at de helt store østrigske navne for alvor begynder at dominere krydsordene. Klassiske superstars som Mozart og Mahler deler pladsen med modernisten Webern, biedermeier-favoritten Hummel, wienervals-pioneren Lanner, politisk engagerede Eisler og tolvtonemesteren Krenek. Seks bogstaver giver netop nok rum til at krydset kan tvinge sig frem, men holder stadig løsningen håndterbar for både setter og løser.
Fælles for disse navne er, at de er bredt kendte, stavningen er entydig, og de rummer flere “hjælpebogstaver” (f.eks. Z i Mozart, W i Webern), som hurtigt bekræfter en formodning. Hold øje med epitet-baserede ledetråde som “Wiener klassiker” (Mozart), “Symfoniens fornyer” (Mahler) eller “Marxistisk komponist” (Eisler) - de peger alle direkte mod listen herunder.
- Mozart - krydsords-klassiker; lægger ofte ud med MO- i tværordene.
- Mahler - symfoniker med genkendelig slutning -LER.
- Webern - tolvtonemester; W og B skiller sig ud i felterne.
- Hummel - elev af Haydn; dobbelt-L gør løsningen mere unik.
- Lanner - tidligere korleder i Den kejserlige garde; ofte kaldt “valsens fader”.
- Eisler - kendt for “Ødipus på Kolonos” og musikken til DDR-hymnen.
- Krenek - modernist og operaeksperimentator; K-bogstaverne giver gode kryds.
7–8 bogstaver: romantik, modernisme og wienervals
Når krydsordet kræver 7-8 bogstaver, åbner der sig et helt arsenal af østrigske komponister, der spænder fra senromantikkens store symfonikere til modernismens banebrydere - og ikke mindst wienervalsens konger. Den lidt længere felttype gør, at du oftere får de ”store” navne, som næsten alle kender, men den kan også gemme på mere drilske valg, hvor kun dedikerede musiknørder har en fordel.
Hyppige løsninger på 7-8 bogstaver
- Strauss (7) - Johann, Josef, Eduard eller Richard; krydsordet specificerer sjældent hvilken.
- Salieri (7) - kendt rival til Mozart, ofte brugt pga. det ”sjældne” i endelsen -eri.
- Ullmann (7) - modernist med tragisk skæbne i Theresienstadt; optræder oftere end man skulle tro.
- Schubert (8) - ikonisk lied-mester; fremragende, når dine kryds giver et
__h_b_rt
-mønster. - Bruckner (8) - symfoniker fra Linz; ofte let genkendelig på konsonantklyngen
ckn
. - Korngold (8) - både wieneroperakomponist og Hollywood-pioner; navnet giver gode vokaler til kryds.
- Goldmark (8) - romantiker med det belejlige
gold
-forstykke, der næsten råber ”Østrig!”. - Neuwirth (8) - nulevende avantgardist; kan være joker i moderne kulturkryds.
- Schreker (8) - operakomponist fra art-nouveau-æraen; bruges pga. de mange konsonanter.
Når du har begyndelses- eller slutbogstaver på plads, er det ofte nok at afgøre epoken: wienervals peger på Strauss, mens et hint som ”atonal pioner” kan føre til Ullmann eller Neuwirth. Vær også opmærksom på, at Strauss både kan være 7 (uden fornavn) og 8 bogstaver, hvis krydsordet beder om ”Johann” (selv om de fleste kun tæller efternavn). Slutteligt: dobbelttjek altid, om diakritik er fjernet - Schröder ville blive til Schroeder, men ovenstående navne ændrer som regel ikke længde.
9+ bogstaver: lange efternavne og særlige tilfælde
Når et krydsordsfelt pludselig strækker sig over ni, ti eller endnu flere bogstaver, er det sjældent de allermest kendte - men stadig 100 % østrigske - komponister, der kommer i spil. Netop her finder vi navne som Schönberg, Zemlinsky og hele den barokke tungebrækker Dittersdorf. De lange efternavne giver både flere krydsbogstaver at arbejde med og større risiko for stavefælder, især når umlaut, accent og tyske konsonantklynger blandes ind.
Få overblik over de typiske langstrækkere herunder. Bemærk forskellen på “original” stavemåde (med diakritik) og den forenklede, som mange krydsordsløsere benytter for at få bogstavantallet til at passe:
Efternavn | Original stavning | Uden diakritik | Bogstaver (original/forenklet) | Tip |
---|---|---|---|---|
Schönberg | Schönberg | Schoenberg | 9 / 10 | Omlaut ø → oe; begge varianter bruges |
Zemlinsky | Zemlinsky | Zemlinsky | 9 / 9 | Klassisk senromantiker, tit i opera-temaer |
Dittersdorf | Dittersdorf | Dittersdorf | 11 / 11 | Barok/klassisk overgang, ekstrem længde |
Læg også mærke til adelige præfikser som von, zu eller det italiensk-lydende da/di. Mange opslagsværker udelader præfikset i selve feltet (f.eks. “von Dittersdorf” → DITTERSDORF = 11 bogstaver), mens andre krydsord kræver hele udtrykket, eventuelt med mellemrum fjernet. Løsningen fremgår næsten altid af krydsbogstaverne: hvis første position er blank, drop “von”; hvis der allerede står et “v”, er præfikset sandsynligvis medregnet.
For at knække de lange navne hurtigt kan du: 1) udvide enhver umlaut til ae/oe/ue og tælle igen, 2) holde øje med endelser som -dorf, -sky, -berg eller -mark, og 3) bruge anagram- eller wildcard-søgning på “?OENBERG” etc. når kun enkelte bogstaver mangler. Husk desuden, at nogle af de samme efternavne dukker op i fodboldhistorien - Mozartstädterne fra Salzburg er en klassiker - så læg mærke til konteksten, før du udfylder hele feltet.
Stavemåder, diakritik og “von” – sådan tæller du rigtigt
Krydsordsløsning handler i høj grad om at tælle bogstaver korrekt, og her volder de østrigske navne af og til problemer: skal Schönberg afleveres som 9 eller 10 bogstaver? Svar: det afhænger af, om redaktionen kræver diakritikken bibeholdt eller ej, og om der medregnes mellemrum og præfikser. Herunder får du de praktiske tommelfingerregler, så du undgår at spilde tid på forkerte feltskitser.
Umlaut bliver til to bogstaver - og det kan være afgørende på de lange navne. Standardkonventionen i både danske og internationale krydsord er at omskrive æ, ö og ü til henholdsvis ae, oe og ue. Dermed vokser navnet én ekstra position:
Trykt form | Krydsordsform | Antal bogstaver |
---|---|---|
Schönberg | Schoenberg | 10 |
Kürsteiner | Kuersteiner | 11 |
Götz | Goetz | 5 |
Accenter falder som regel væk. De påvirker ikke bogstavtællingen, men kan forvirre søgningen, hvis man ikke kender varianten. Hold derfor øje med begge stavemåder, især ved navne fra operette-traditionen:
- Lehár → Lehar (5)
- Suppé → Suppe (5)
- Zykan (accentfri i forvejen) → stadig 5 bogstaver
Adelige præfikser og mellemrum giver den sidste hovedpine. I de fleste danske krydsord udelader man både von/zu og eventuelle mellemrum, så von Dittersdorf ender som Dittersdorf (11). Enkelte konstruktører tæller dog både præfiks og mellemrum - læs derfor altid instruktionen. Er der tvivl, så se på felternes antal: passer 14 bogstaver, er det sandsynligvis VON DITTERSDORF; passer 11, er det blot DITTERSDORF. Samme logik gælder for zu Aspern, von Einem m.fl.
Krydsordteknik: find svaret hurtigt
Start med krydsbogstaverne: Skriv de bogstaver ind, du allerede kender fra de andre ord i rammen - et enkelt A eller M kan straks skære feltet af kandidater ned. Herefter kan du arbejde metodisk: Er komponisten knyttet til opera, wienervals eller dodekafoni? Epoken (barok, klassik, romantik, modernisme) peger på helt forskellige navne, og ofte røber ledeteksten genren direkte. Sidder du stadig fast, så indsæt jokertegn i et online opslagsværk (fx “_A_L_E_R” for “Mahler”) eller brug anagram-værktøjer, hvis bogstaverne allerede ligger løst på blokken.
Østrigske komponistnavne har karakteristiske endelser, som kan fungere som lynhurtige pejlemærker. Hold øje med:
- -ner (Mahler, Hummel, Lanner)
- -ler (Eisler, Krenek - udtalt anderledes, men staves ofte med -ler)
- -berg (Berg, Schönberg/Schoenberg)
- -mark (Goldmark, Dittersdorf - sidstnævnte i dobbelt længde)
Spørgsmålet om efternavn vs. fornavn driller tit; i danske krydsord menes næsten altid efternavnet, men står der “fornavn hos østrigsk komponist”, er svaret pludselig Gustav, Erich eller Franz. Tjek derfor altid om ledetråden antyder “manden bag…” eller et decideret for-/mellemnavn.
Vær til sidst opmærksom på navne med flere bærere: Strauss kan dække både Johann d.æ., Johann d.y., Josef, Eduard eller Richard, mens Schönberg/Schoenberg forekommer med og uden umlaut. Når du får usikkert match, test både stavemåder og forskellige fornavn-initialer i hjælpesøgeren - især hvis krydsordet tæller accent- og mellemrumsløse versioner. Husk også, at nogle blade anser von/zu for udeladelige, så “von Suppe” bliver til bare Suppe. Med disse teknikker i baghånden bør du kunne komponere dit svar på rekordtid!
Overført betydning og Østrigsk Fodbold-vinklen
Når en krydsordsforfatter skriver “østrigsk komponist”, behøver det ikke altid at pege direkte på et efternavn fra musikhistorien. Begrebet kan udvides til beslægtede roller som tonesætter, arrangør eller den mere mundrette kapelmester. I dansk krydsordslingo kan disse ord fungere som definitioner i sig selv, eller som ledetråde til mindre kendte navne - fx den wienerklassiske kapelmester Joseph Lanner eller filmmusik-arrangøren Max Steiner. Hold derfor øje med, om opgaven spørger til selve yrkesbetegnelsen (8 bogstaver: “ARRANGØR”) eller til personen, der udfylder den.
- Tonesætter - 12 bogstaver
- Arrangør - 8 bogstaver
- Kapelmester - 10 bogstaver
- Dirigent - 8 bogstaver
I sportens verden kan ordene skifte helt gear: her bliver en “komponist” ofte til en spilkomponist, altså den centrale playmaker, der dirigerer holdets angreb. Krydsord med fodboldtema kan derfor finde på at skjule navne som Herzog (10 bogstaver med fornavn: “Andreas”) eller nyere profiler som Sabitzer, der begge har ageret midtbanemaestro for det østrigske landshold. Falder du over ledetråden “Østrigsk midtbane-komponist”, er det altså ikke nødvendigvis Mozart, der efterlyses!
Endelig kan visse kryds gå meta og henvise til klub-kælenavne, der spiller på musikhistorien. Eksempler er “Mozartstädter” (Red Bull Salzburg), “Walzerkönige” (et drillende navn til wienerklubberne) eller det mere nicheprægede “Komponisten fra Kärnten” om Wolfsbergs kreative 10’er. Så snart du fornemmer, at melodien lyder mere som fodbold end som klassisk koncert, bør du skifte takt: tjek klubbers tilnavne, spillernes roller og holdenes hjemby - det kan være nøglen til at få de sidste felter til at falde på plads.