Medvirkende i Beck

Medvirkende i Beck

Af Østrigskfodbold.dk i Østrig den

Har du nogensinde overvejet, hvad der sker på skærmen, når dommeren har fløjtet slut i Bundesligaen - eller når SV Ried lige har sikret sig tre point i Regionalligaen? Hvis du trænger til et skud nordisk spænding, er der en god chance for, at du allerede har zap-pet forbi Beck på C More eller TV4. Den svenske krimiserie, som så dagens lys i 1999 og stadig ruller videre med nye afsnit helt frem til juni 2025, har for længst cementeret sig som et fast indslag i mange danske stuer.

Hvorfor bliver vi ved med at følge kriminalkommissær Martin Beck og hans kompromisløse makker Gunvald Larsson? Måske fordi Beck kombinerer klassisk whodunnit-mystik med den bidende samfundskritik fra Maj Sjöwall og Per Wahlöö’s originale romaner. Måske fordi hvert afsnit - en spillefilmslængde på ca. 90 minutter - giver plads til både hårdtslående action, karakterudvikling og den særlige, mørke humor, der kendetegner Nordic noir. Eller måske ganske enkelt fordi Peter Haber, Mikael Persbrandt, Ingvar Hirdwall og resten af holdet leverer karakterer, man ikke kan slippe.

I denne artikel zoomer vi helt ind på persongalleriet. Fra de uundværlige frontfigurer til gæstestjerner, der stjæler billedet i blot én episode - vi kortlægger alle, der har sat deres præg på de 54 film fordelt over 10 sæsoner. Undervejs kigger vi også på seriens litterære rødder, produktionen bag kameraet og giver dig svar på, hvor du kan streame eller gense dine favorit-afsnit.

Sæt dig godt til rette, skænk dig en kop kaffe (svensk eller østrigsk, valget er dit) - og lad os dykke ned i det fascinerende univers, hvor forbrydelserne er mange, men efterforskerne altid er ét skridt foran.

Hovedrollerne: Martin Beck, Gunvald Larsson og holdets kerne

Holdet i Beck hviler på seks bærende figurer, som tilsammen udgør seriens moralske, menneskelige og humørfyldte centrum. De har alle fået plads til at udvikle sig over mere end to årtier, og dynamikken mellem dem er én af hovedårsagerne til, at Beck fortsat føles relevant - også efter 50+ tv-film.

Peter haber - Martin beck

Peter Haber har siden 1997 lagt stoisk tyngde til titelrollen. Hans Martin Beck er serieuniversets samlende figur: en stille, reflekteret efterforskningsleder, drevet af retfærdighedssans snarere end heltedyrkelse. Tidløs regnfrakke og kaffekop skjuler en mand, der balancerer samfundskritisk skepsis med empatisk tilgang til både ofre og gerningsmænd.

  • Udvikling: Fra midaldrende familiefar til gråskægget “grand old man” og nu (i de nyeste film) halvt pensioneret rådgiver, der kæmper for ikke at tabe sig selv i et moderniseret politihierarki.
  • Dynamik: Beck er ankeret for resten af teamet - især i samspillet med Gunvald (konfronterende) og Beijer (mentor-præget).

Mikael persbrandt - Gunvald larsson

I 34 film spiller Mikael Persbrandt den frygtede, men højt elskede Gunvald Larsson. Gunvald er Becks diametrale modsætning - fysisk, impulsiv, resultatorienteret. Persbrandts rå energi leverer seriens mest ikoniske replikker (“Sluta larva dig!”) og skaber konstant friktion i efterforskningen.

  • Udvikling: Gunvald starter som løsgænger med PTSD-agtig bagage fra Balkan. Siden opdager vi en mere nuanceret, loyal side - især over for Beck - inden hans dramatiske exit i filmen “Gunvald” (2015), hvor figuren dør i tjenesten.
  • Dynamik: Spændingsfeltet Beck-Gunvald giver serien dens puls: klassisk “good cop / rogue cop” uden at blive karikeret. Gunvald er også katalysator for humor, når han kolliderer med byråkratiet.

Ingvar hirdwall - “grannen”

Naboen - “Grannen” - er seriens kultfigur. Ingvar Hirdwall dukker op i omkring 50 film, som regel i Becks døråbning med pibe, punchline og et glas hjemmebryg.

  • Funktion: Komisk ventil og grublende spejl for Beck. Grannen lufter den folkelige stemme: alt fra politik og fodbold til eksistentielle småbitterheder.
  • Udvikling: Fra excentrisk kuriositet til regulær livsledsager for en stadig mere ensom Beck. Grannen giver os også glimt af Stockholm uden for gerningsstederne.

Rebecka hemse - Inger beck

Rebecka Hemses Inger er Martins datter og menneskelige anker. Hun medvirker sporadisk, men hver optræden giver serien hjertelag.

  • Udvikling: Vi møder hende som teenageoprørsk datter, senere medicinstuderende og i de seneste film som etableret kirurg, mor til sit første barn - og kilde til Becks bedstefar-glød.
  • Dynamik: Kontrasten mellem blodige gerningssteder og Ingers familieliv udsætter Martins prioriteringer for pres og illustrerer temaet “prisen for arbejdet”.

Måns nathanaelson - Oskar bergman

Oskar Bergman indtræder i film 12 (2006) som ung, idealistisk betjent. Spillet af Måns Nathanaelson vokser han fra ivrig praktikant til efterforsker med specialviden om IT-forbrydelser.

  • Udvikling: Oskar overtager dele af Gunvalds sprængfarlige energi - dog med humor og selvironi - og fungerer som bindeled mellem den gamle garde og de yngre kolleger.
  • Dynamik: Hans respektfulde forhold til Beck afløses af en mere ligeværdig sparring, mens hans venskabelige drillerier med kollega Bodén (birolle) giver hverdagsrealisme.

Jennie silfverhjelm - Alexandra beijer

Siden 2015 har Jennie Silfverhjelm portrætteret Alexandra Beijer, ny teamleder og Becks første kvindelige chef. Taktisk stærk, empatisk og strategisk - et tiltrængt modspil til både Becks forsigtighed og Oskars spontanitet.

  • Udvikling: Fra “ny pige i klassen” til selvsikker frontfigur, der tør udfordre SVT-bureaukratiet. Hun balancerer moderne ledelse med hensyn til Becks erfaring.
  • Dynamik: Beijer og Beck deler et mentor/elev-forhold, der langsomt vendes på hovedet. Hun bygger bro til yngre politifolk (Eriksson, Hovland), men lader stadig Becks moralske kompas definere sagens retning.

Samlet dynamik

FigurKompetenceKonfliktfeltForbindelse til Beck
GunvaldTvangsmæssig handlekraftVold/autoritetBroderlig rivalitet
GrannenLivsfilosofi & humorNultolerance for snobberiVenskabeligt åndehul
IngerFamilie & følelsesmæssigt perspektivArbejdsliv vs. privatlivDatter, moral spejl
OskarTeknik & ungt blikPerfektionismeLoyal kollega
BeijerLedelse & strategiKønsroller, reformerChef/mentor-elev

Med denne kerne kan Beck skifte kulisser, antagonister og samfundstematikker uden at miste sin sjæl. Hvert nyt afsnit trækker på relationernes bagkatalog, mens små justeringer i magtbalancen - som Gunvalds exit eller Beijers indtog - sikrer kontinuerlig fornyelse.

Stærke biroller og tilbagevendende profiler

Uden de solide biroller ville Beck ganske enkelt ikke fungere som det velsmurte maskineri, vi kender i dag. Hvor Martin Beck og Gunvald/Larsson-stjernen tager de store overskrifter, er det de tilbagevendende skikkelser der tilfører detaljerne, farverne - og i mange tilfælde den tørre humor - der gør serien til mere end blot endnu en nordisk krimi.

Obduktionsstuen & teknik-nørderne

  1. Peter Hüttner - Per-Magne “Oljelund” (19 episoder)
    Retsmedicineren Oljelund indtager rollen som seriens uskarpe, men charmerende komiske relief. Hans evige jagt på den perfekte kop kaffe står i skarp kontrast til de grusomme detaljer, han afdækker på obduktionsbordet. Samspillet med Gunvald var legendarisk (“Kaffen er kold, Oljelund!”), mens de senere afsnit viser en mere eftertænksom side, hvor han ofte fungerer som Becks fortrolige.
  2. Anna Asp - Jenny Bodén (25 episoder)
    DNA/IT-specialisten der kan fremtrylle afgørende beviser ud fra en enkelt fiber. Jenny har udviklet sig fra nørdet sidefigur til at være det strategiske bindeled mellem gammeldags politiarbejde og moderne forensics. Hendes sparring med Ayda er blevet et nyt komisk dynamo i de seneste år.

På gaden & i skyttegraven

  1. Elmira Arikan - Ayda Çetin (28 episoder)
    Ayda giver holdet en frisk, handlekraftig energi. Hun introduceredes som praktikant, men er nu Beijer-æraens ubestridte feltagent, der ikke skyer konfrontationen. Hendes baggrund fra forstæderne bruges ofte til at bygge bro til vidner, der ellers ikke taler med politiet. Dynamikken mellem Ayda og Jenny - “tech vs. street” - udstiller holdets interne generationsskifte.
  2. Åsa Karlin - Bergström (16 episoder)
    Radio-operatør og informationsknudepunkt. Bergström er stemmen i øret, der dirigerer biler, krydstjekker bilregnumre og sørger for, at ingen efterforsker går offline for længe ad gangen. Rollen er ofte underspillet, men hendes tørre kommentarer giver scenerne på stationen indre puls.

Cheferne - Dem, der giver (og får) grå hår

SkuespillerRolleFunktionAftryk på serien
Jonas KarlssonKlas Fredén (18 episoder)Vicepolitimester
(“politisk dyr”)
Konstant pres for hurtige resultater, pressesnak & Excel-ark. Hans kampe med Beck om “ressourcer” er blevet en af seriens signaturkonflikter.
Stina RautelinLena Klingström (18 episoder)Tidligere gruppelederVar længe Gunvalds nærmeste sparringspartner. Hendes exit skabte plads til nye hierarkier og illustrerede, at ingen er uerstattelige - heller ikke foran kameraet.
Marie GöranzonMargareta Oberg (16 episoder)RigsåklagerHun tjener som seriens moralske kompas - og som en lethændet påmindelse om, at selv Beck må følge lovens bogstav. Hver gang Oberg træder ind, hæves kvaliteten - og blodtrykket hos Fredén.

Hvorfor birollerne er uundværlige

Selv med Peter Habers stoiske nærvær og actionprægede afløb ved Persbrandts og senere Hivjus side, ville Beck mangle sjæl uden sine karakteraktører. De sørger for:

  • Kontinuitet - Når hovedfigurer forsvinder eller skiftes ud, bærer birollerne historien videre.
  • Realismen - Et politihold er mere end to mand på øverste linje. Serien afspejler virkelighedens specialiserede efterforskning.
  • Tone & humor - Fra Oljelunds jokes til Aydas drillende stikpiller: De små øjeblikke gør de 90 minutter til mere end blot opklaringsarbejde.

Resultatet er, at Beck føles som et levende, organisk politiunivers, hvor selv den mindste biperson kan være nøglen til at løse en sag - eller til at holde publikum fanget gennem 54 tv-film og tællende.

Nye kræfter i de seneste sæsoner

Siden Beck fyldte 20 år i 2019, har produktionen bevidst skruet op for fornyelsen af politiholdet. Både for at erstatte ikoniske figurer, der forlod serien, men også for at afspejle et moderniseret politi­arbejde, hvor internationale forbindelser, data­analyse og en yngre generation spiller en større rolle.

Da Gunvald Larsson dramatisk blev skrevet ud i 2016, var det norske Steinar Hovland (Kristofer Hivju) der skulle udfylde hullet. Hivju ankom til Stockholm og gik fra vinter­landskabet i Game of Thrones til kølige politi­gange på Södermalm. Steinar er alt det Gunvald ikke var: jovial, familiefar, lyttende - men stadig fysisk frygtindgydende, når en anholdelse kalder.

  • Kulturel brobygger: Serien får for første gang et gennemgående skandinavisk samarbejde. Steinars kendskab til norsk lov og grænseoverskridende kriminalitet udvider efterforskningens radius.
  • Ny tone overfor Beck: Hvor Gunvald bar konflikten, nærmer Steinar sig Beck med respekt og humor, hvilket giver Martin rum til at fremstå mentalt aldrende men stadig skarp.
  • Feltet over for kontoret: Steinars action-prægede energi komplementerer Alexandra Beijers analytiske ledelsesstil og skaber en mere afbalanceret duo.

Josef eriksson - Digital nørd med feltstøvler

Martin Wallström kom ind i sæson 8 (2020) som Josef Eriksson, en undersøgende betjent med hacking­evner, hurtige replikker og et konstant blik på mobilskærmen. Wallström bringer en Mr. Robot-flair, der hiver efterforskningen ind i clouden.

  1. Metoder: Josef er den første i teamet, der taler flydende Python-kode og dark-web-slang. Han erstatter delvist den aldrende Oljelunds klassiske ballistik med digital sporing af kryptovaluta.
  2. Dynamik: Hans kærlige drilleri med Oskar Bergman og Ayda Çetin giver kontoret en tiltrængt generationskrig - men altid med et glimt i øjet.
  3. Tempo: Afsnittene klippes hurtigere, når Josef kobler en drone på gerningsstedet eller tracker gerningsmandens smartwatch i realtid.

Vilhelm beck - Arven efter far

Med Valter Skarsgård som Vilhelm Beck har serien for alvor trukket familiens private sfære ind i politikredsens fluorescerende lys. Fra barn i de tidlige film til aspirant i uniform (sæson 9, 2022) er Vilhelm nu en person, der både udfordrer og beskytter sin far Martin.

FokusEksempel på effekt
Faderen som mentorMartin balancerer stoltheden over sin søn med frygten for at udsætte ham for samme mørke, han selv har set.
Interne magtkampeVilhelm og Josef dyster om opgaverne, hvilket skaber sund konkurrence og mere kreativ problem­løsning.
Nærværende samfundskritikVilhelms generation kræver åbenhed om politi­vold og bias, hvilket spejler den virkelige debat i Sverige.

Resultatet: En moderniseret beck

Kombinationen af Steinars outdoor-styrke, Josefs tech-snilde og Vilhelms idealisme har betydet, at serien i dag kan tackle alt fra kryptobetaling i organiseret kriminalitet til miljø­aktivistiske cyber­angreb. Samtidig fastholdes essensen af Nordic noir: grå tonerne på himlen, moralens pris og en Martin Beck, der lytter mere end han taler - men nu omgivet af en ny garde, der taler hurtigere, tænker anderledes og holder ham relevant.

Gæstestjerner og bemærkelsesværdige enkeltoptrædener

Beck-universet har altid haft en stærk kerne af faste karakterer, men serien lever og ånder også gennem de gæstestjerner, der toner frem i enkelte - ofte ikoniske - tv-film. De giver ikke blot afsnittene ekstra stjernestøv; de tilfører nye nuancer til teamets dynamik og afspejler samfundets forandringer udenfor Becks kontor på Bellmansgatan.

Michael nyqvist - John banck

Inden han blev internationalt kendt i Mænd der hader kvinder og Mission Impossible: Ghost Protocol, trådte Michael Nyqvist ind i Beck som den intense og lettere uregerlige John Banck. Han dukker op i syv afsnit (1997-1998) i de oprindelige “Söderberg-film” og fungerer som et spejlbillede af den unge Gunvald - drevet af retfærdighed, men med en kort lunte. Bancks afsnit er værd at gense, fordi de demonstrerer, hvordan serien tidligt turde give sit ensemble uperfekte, næsten anarkistiske politifolk, der bryder med den klassiske svenske konsensuskultur.

Per morberg - Joakim wersén

Kun få biroller kan ophidse seerne som Joakim Wersén, Beck-teamets arrogante og politisk spindende overordnede. Morberg bringer en kulde og kynisme, der gang på gang skubber Martin og Gunvald ud, hvor de ikke længere kan stole på deres egne chefer. Wersén er fremragende castet, fordi han repræsenterer systemets bureaukratiske mørkeside - hans ni optrædener (1997-2002) fungerer som små case-studier i magtmisbrug og politisk rævekage, og de tvinger særligt Gunvald til at sprælle i lænkerne.

Malin birgerson - Alice levander

Med kun syv episoder (2002-2006) satte Birgerson et overraskende tydeligt fingeraftryk som Alice Levander - en yngre kriminalkommissær, der kortvarigt fyldte det tomrum, Gunvald efterlod i sin første fraværsperiode. Hendes styrke ligger i den moderne tilgang til politiarbejdet: teknisk snilde, menneskelig empati og et ønske om at balancere karriere og privatliv. Alices afsnit er især interessante, fordi de viser, hvor svært det kan være at “passe ind” i et hold, der allerede er defineret af stenhårde machokoder.

Hanns zischler / fredrik ohlsson - Josef hillman

Det er usædvanligt at én figur spilles af to skuespillere, men den tyske patolog Josef Hillman har både fået ansigt af Hanns Zischler (seks episoder) og stemme af Fredrik Ohlsson (syv som voice-over i de tidlige film). Hillman fungerer som et tværkulturelt krydderi: han er den småsarkastiske, men varme retsmediciner, der både kan citere Goethe og påpege, at et lig har ligget “mindst to døgn i 10-grader”. Kombinationen af Zischlers fysiske tilstedeværelse og Ohlssons karakteristiske stemme har gjort Hillman til en publikumsfavorit, og han er et glimrende bevis på, at selv kortvarige biroller kan blive kult.

Dieter pfaff - Hans sperling

Det mest spektakulære gæstekryds i Beck-historien kommer fra Tyskland: Kommissar Hans Sperling fra ZDF-serien Sperling. Pfaff optræder i to afsnit (”Sperling & Beck” del 1-2, 2006), hvor Beck rejser til Hamburg og omvendt. Episoderne er en gave til krimielskere, fordi de forener svensk “Nordic noir” med tysk “Tatort”-æstetik. Pfaffs rolige, næsten buddhistiske efterforskningsstil kolliderer fornøjeligt med Gunvalds knytnæver, og krydsningen demonstrerer, hvor grænseløs kriminalgenren kan være.

Andre mindeværdige gæster

  • Lennart Hjulström som Gavling - korrupt bygherre, hvis affærer afslører mørke forbindelser mellem erhvervsliv og politik.
  • Figge Norling som Benny Skacke - et nostalgisk nik til Sjöwall & Wahlöös roman-univers, hvor Skacke var Becks ambitiøse protegé.
  • Bo Höglund som Servitören - seriens running gag; han serverer sild og snaps, men lytter altid med på politisnakken.
  • Anu Sinisalo som Gunilla Urst - finsk profil, der skaber bro mellem svensk og finsk politi i et grænseoverskridende mordplot.

Hvorfor afsnittene fortjener et gensyn

  1. De illustrerer seriens vilje til at eksperimentere med tempo og tone - fra Werséns politiske intriger til Sperlings low-key filosofi.
  2. Gæsterne tilfører realisme: kriminalsager bliver sjældent løst af ét hold alene, og Beck-filmene lader eksterne kræfter ruske op i rutinerne.
  3. Flere af skuespillerne - Nyqvist, Pfaff og Morberg i særdeleshed - nåede siden høj, international status; deres tidlige Beck-arbejde er en masterclass i “less is more”.
  4. Episoderne fungerer som tidskapsler over 1990’ernes og 00’ernes samfundsspørgsmål: korruption, finanskrise, flygtningestrømme og globalisering.

Samlet set viser gæsteoptrædenerne, at Beck ikke blot er en serie, men et levende økosystem af nordiske (og europæiske) krimitalenter. Hver enkelt gæst skubber handlingen i en ny retning, og gør det umuligt for både Beck og seerne at læne sig tilbage i velkendt komfort.

Fra bøger til skærm: Becks litterære rødder

Kriminalserien Beck eksisterer ikke i et vakuum - den står på skuldrene af Maj Sjöwall og Per Wahlöö, der mellem 1965 og 1975 udgav de ti romaner i cyklussen Roman om ett brott. Bøgerne satte ikke blot standarden for skandinavisk krimilitteratur, de etablerede også mange af de ingredienser, vi i dag kalder Nordic noir: et realistisk blik på hverdags­kriminalitet, en afdæmpet, ofte melankolsk tone og en gennemgribende samfundskritik af den svenske velfærdsstat.

De litterære kendetegn, der stadig kan spores på skærmen

  1. Systemkritikken
    I romanerne er mordet sjældent det egentlige omdrejningspunkt; det er derimod det system, som tillader forbrydelsen at ske. Tv-serien fastholder talrige kommentarer til bureaukrati, ressource­mangel og en presset retsstat - om end de politiske stikpiller er mere subtile end i 1960’ernes bøger.
  2. Den grå hverdag
    Sjöwall & Wahlöö placerede fortællingerne i slidte opgange, søvnige forstæder og regnvåde baggyder. Visuelt har serien - især efter HD-overgangen i 2000’erne - dyrket det samme gråblå farvepalette, der lader Stockholm fremstå uberørt af glamour.
  3. Karakterernes fejlbarlighed
    Martin Beck var i bøgerne en stille, kæderygende familiefar plaget af mavesår. Peter Habers version er fysisk sundere, men den grundlæggende eftertænksomhed og den stille resignation over politiets begrænsninger er bevaret.

Hvor tv-serien afviger fra forlægget

  • Tidslinjen er opdateret - romanerne udspiller sig i et Sverige midt i Vietnamkrig og Oliekrise; tv-episoderne flytter Beck og co. ind i nutidens Stockholm med IT-kriminalitet, bandekonflikter og sociale medier som dagligdag.
  • Nye figurer, nye dynamikker - Gunvald Larsson findes i både bøger og serie, men tv-versionen introducerer helt nye profiler som Oskar Bergman, Ayda Çetin og Alexandra Beijer for at spejle et moderne, mere mangfoldigt politi.
  • Færre direkte bog­filmatiseringer - af de 54 afsnit med Peter Haber har kun en håndfuld genbrugt romanplots (Roseanna, Manden på balkonen, Polismorderen). Resten er originale historier skrevet til mediet.
  • Mere action, kortere eftertanke - hvor bøgerne kunne bruge 40 sider på en vidne­afhøring, komprimerer tv-formatet (ca. 90 min.) efterforskningen og tilføjer hyppigere biljagter og konfrontationer for at fastholde tempoet.

Romanerne - Hurtig oversigt

#Svensk titelDansk titel*UdgivelsesårTv-afsnit?
1RoseannaRoseanna1965Ja (1993 & 1997)
2Mannen som gick upp i rökManden der gik op i røg1966Nej
3Mannen på balkongenManden på altanen1967Ja (1997)
4Den skrattande polisenDen grinende politimand1968Nej
5Brandbilen som försvannBrandbilen der forsvandt1969Nej
6Polis, polis, potatismos!Politi, politi, kartoffelmos!1970Nej
7Den vedervärdige mannen från SäffleDen modbydelige mand fra Säffle1971Nej
8Det slutna rummetDet lukkede rum1972Nej
9PolismördarenPolitimorderen1974Ja (1994 & 1994)
10TerroristernaTerroristerne1975Nej

*Danske titler varierer efter forlag, men ovenstående er de mest udbredte.

Hvorfor det virker - Også i 2020’erne

Selv om serien har lagt afstand til de konkrete romanplots, lever arven videre i atmosfæren: den ildevarslende musik, det lavmælte tempo og de nøgterne portrætter af ofre og gernings­mænd. Sjöwall & Wahlöö’s kombination af social indignation og detektivhåndværk er således stadig kernen i Beck - blot filtreret gennem et 21. århundredes kamera og et hold skuespillere, der gang på gang formår at gøre det velkendte univers friskt og relevant.

Produktion, afsnitslængde og hvor du kan se Beck

“Beck” er ikke en traditionel serie med 45-minutters episoder, men en langstrakt række af tv-film á cirka 90 minutter. Hvert afsnit er derfor bygget op som en selvstændig kriminalfilm - komplet med sin egen sag, sin egen cliffhanger og en klassisk whodunnit-struktur - samtidig med, at figurerne udvikler sig fortløbende fra film til film.

Produktionsfakta Detaljer
Format Tv-film (ca. 90 min.)
Overordnet producent Kjell Sundvall
Originalt sprog Svensk
Oprindelsesland Sverige
Seneste afsnit (S10E06) 21. juni 2025
Antal sæsoner / film 10 sæsoner / 54 film (pr. juni 2025)

Hvor kan du se beck?

  1. C More - den nordiske streamingtjeneste har eksklusiv førsteret til nye film og tilbyder hele bagkataloget on-demand.
  2. TV4 - de enkelte film får typisk premiere på C More og vises derefter på TV4 som søndagskrimi nogle uger senere.

Har du abonnement til en af tjenesterne, kan du altså hoppe direkte mellem 25 års skandinavisk Nordic noir - fra de tidlige, grynede 90’er-productioner til de nyeste film, hvor nyere profiler som Steinar Hovland, Josef Eriksson og Vilhelm Beck sætter deres præg på fortællingen.

Sidste nyt