Medvirkende i Underworld
Medvirkende i underworld - Blod, kugler og gotiske skygger
Indenfor fodboldens fire hvide streger er det klubtrøjen, der definerer holdet — men i den mørke kultklassiker Underworld er det farven på blodet, der afgør, om du hører til blandt de aristokratiske vampyrer eller de brutale Lycans. Siden filmens premiere den 19. september 2003 har den blå-tonede, regnmættede æstetik og den evige kamp mellem nattevæsnerne sat standarden for urban fantasy på film.
I centrum står den sortklædte vampyrkriger Selene (Kate Beckinsale), der med sølvkugler og stilethæle forsøger at sætte en stopper for varulvenes hemmelige plan om den unge læge Michael Corvin (Scott Speedman). Hvad der begynder som en nådesløs jagt, udvikler sig hurtigt til en forbudt kærlighedshistorie, der truer med at vælte hele den århundredelange magtbalance.
I denne artikel dykker vi ned i rollelisten — fra de altbærende præstationer af Beckinsale, Speedman, Michael Sheen, Bill Nighy og Shane Brolly til kult-cameos og de fysiske performere bag de sultne varulve. Vi kigger også bag kulisserne på instruktør Len Wiseman og produktionsteamet hos Screen Gems og Lakeshore Entertainment, før vi runder af med fun facts om filmens genreblanding af action, fantasy og thriller.
Sæt dig godt til rette i skyggerne — her kommer hele holdkortet til Underworld.
Underworld: Vampyrer mod Lycans – historien kort
Forestil dig en mørk, regnindhyllet storby, hvor gotiske palæer kaster lange skygger hen over neonoplyste baggyder. Mellem de uvidende menneskers dagligdag udspiller der sig en hemmelig og blodig fejde, der har varet i århundreder: det arvelige aristokrati af sofistikerede vampyrer står over for de rå, instinktive og brutale Lycans - varulve, der nægter at blive holdt nede. Krigen har været ubarmhjertig, men synes nu at tippe til vampyrernes fordel … lige indtil en usædvanlig kæde af begivenheder vender alt på hovedet.
I centrum står Selene (Kate Beckinsale) - en dødeligt effektiv Death Dealer, der har viet sit udødelige liv til at udrydde hver eneste Lycan. Selene bærer slagmærkerne fra utallige natlige missioner og fungerer som filmens blik ind i vampyrernes strikse hierarki. Hendes verden styrter imidlertid i grus, da hun støder på den unge menneskelæge Michael Corvin (Scott Speedman). Selene aner først blot endnu et Lycan-mål i hans blodlinje, men et uventet bånd - halvt fascination, halvt skæbnebestemt attraktion - spirer, mens hun forsøger at redde ham fra både vampyrernes og Lycans’ kløer.
Sideløbende afslører rygtet om Lycans’ “mystiske plan” dybt begravede hemmeligheder i vampyrklanens egen fortid og vækker mørke kræfter, der burde have forblevet i dvale. Konflikten transformeres fra et simpelt raceopgør til et højeksplosivt magtspil, hvor blodslinjer, forræderi og forbudt kærlighed truer med at udslette begge racer.
Underworlds pulserende kerne er dens kompromisløse genremix:
- Action: Kulsorte læderfrakker, akrobatisk gun-fu og heftige skududvekslinger i slowmotion.
- Fantasy: Et skjult, mytologisk samfund med ældgamle love, vampyrældster i dvale og legender om en mulig hybrid.
- Thriller: Paranoia, konspirationer og et kapløb mod tiden, hvor sandheden langsomt vælter frem gennem gotiske korridorer.
Resultatet er en atmosfærisk cocktail af kuldslået blå farvepalette, industrielle lyshvirvler og knitrende sølvkugler, der sammen indvarsler 00’ernes nye bølge af urban dark fantasy. “Underworld” holder publikum i et jerngreb fra første flænse til sidste kugle, alt imens den stiller spørgsmålet: Hvis de udødelige kan elske, hvem betaler så prisen?
Hovedrollerne: Beckinsale, Speedman, Sheen, Nighy og Brolly
Selene er filmens altoverskyggende synsvinkel - en Death Dealer, trænet til at jage Lycans uden nåde. Beckinsale giver figuren en kølig aristokratisk værdighed, men lader samtidig små sprækker af sårbarhed skinne igennem, især i scenerne med Michael. Selene drives af:
- Loyalitet: Tro mod vampyrernes råd og især Viktor, der efter eget udsagn reddede hende som barn.
- Hævn: Hendes familie blev myrdet af Lycans; jagten er derfor både pligt og personlig vendetta.
- Søgen efter sandhed: Hun aner uregelmæssigheder i Kravens version af historien og graver dybere.
Beckinsales fysiske tilstedeværelse - latexdragten, de akrobatiske stunts og det isblå blik - indkapsler filmens gotiske action-æstetik. Samtidig er det hendes kemiske gnister med Speedman, der forankrer den “forbudte” kærlighed midt i kugleregnen.
Scott speedman - Michael corvin
Michael er nøglen til plottet: en tilsyneladende almindelig læge med Corvinus-blodet i årerne, som kan binde racerne sammen. Speedman spiller figuren med en blanding af forvirret uskyld og latent styrke; han er publikums surrogate, kastet ind i en skjult verdenskrig.
- Overlevelse: Først vil Michael bare undslippe både vampyrer og varulve.
- Kærlighed: Båndet til Selene bliver hurtigt hans vigtigste motiv - han vælger hende frem for sin egen art.
- Identitet: Som hybrid accepterer han til sidst sin rolle som mulig fredsmægler eller udrydder.
Dynamikken mellem Speedman og Beckinsale skaber hjertet i filmen: to “soldater” fra hver sin frontlinje, der vælger hinanden og udfordrer et årtusind gammelt hierarki.
Michael sheen - Lucian
Sheen leverer en karismatisk præstation som Lycan-lederen Lucian, filmens tragiske frihedskæmper. Hans motiv er overraskende empatisk:
- Frihed: Gøre en ende på Lycan-slaveriet under vampyroverklassen.
- Hævn & Sorg: Hans hemmelige kærlighed til vampyrkvinden Sonja - Viktors datter - kostede hende livet.
- Evolution: Skabe en hybrid (Michael) som kan overskride vampyr/varulv-skellet.
Lucian fungerer som spejl til Selene: begge har mistet alt pga. Viktor, men hvor Selene først adlyder, er Lucian allerede oprøreren. Deres konfrontationer pulserer af gensidig respekt og århundreders blodgæld.
Bill nighy - Viktor
Nighy indtager lærredet som den dødsdømte vampyrpatriark, der vækkes for tidligt. Med teatralsk diktion og minimale, næsten reptilske bevægelser udstråler han ældgammel magt.
- Kontrol: Han ser sig selv som vampyrernes Gudfader; orden og ren blodlinje er altafgørende.
- Frygt for forandring: Hybriden truer hans tusindårige styre.
- Skjult skyld: Han dækkede over mordet på Selenes familie og løj om Lucians oprør.
Viktors tilstedeværelse hæver indsatsen: Når han erklærer jagt på både Michael og Lucian, tvinges Selene til at vælge side og skyde Viktor - et kup som ændrer hele mytologien for de næste film.
Shane brolly - Kraven
Som den opportunistiske vampyrregent i Viktors fravær er Kraven historiens indre intrigemager. Brolly spiller ham med olieret arrogance og underspillet desperation.
- Ambition: Han ønsker endeligt at overtage tronen ved at udslette Lucian og gifte sig ind i vampyreliten via Selene.
- Frygt: Hans alliance med Lucian gør ham sårbar, og hans autoritet undermineres af Selenes popularitet blandt Death Dealers.
- Jalousi: Selenes tiltrækning til Michael får ham til at handle overilet og forrå vampyrsamfundet.
Kraven er limen mellem hovedplot og hofintrige; hans dobbeltspil fungerer som katalysator for den endelige eskalation, hvor alle masker falder.
| Relation | Beskrivelse | Dramatisk effekt |
|---|---|---|
| Selene & Michael | Forbudt kærlighed mellem jæger og bytte, der ender som ligestillede hybrider. | Romantisk kerne; menneskeliggør konflikten. |
| Selene & Viktor | Farsfigur vs. adoptivdatter; blind loyalitet brister ved afsløret løgn. | Moralsk opvågnen; Selene bryder samfundsreglerne. |
| Lucian & Viktor | Slave vs. mester; gammel tragedie over Sonja. | Episk hævnbue; retfærdiggør Lucians revolte. |
| Kraven & alle andre | Karrierist der spiller begge sider. | Skaber mistillid; udløser sammenbruddet af vampyrhierarkiet. |
Tilsammen formår de fem skuespillere at balancere gotisk storhed med personlig intensitet. Uden deres indbyrdes gnister ville Underworld blot være endnu en monster-shootout; med dem bliver det en tragisk kærlighedshistorie, et politisk magtspil og et stiliseret actionbrag i én og samme film.
Biroller og mindeværdige ansigter i Underworld
Selv om Underworld i høj grad bæres af Kate Beckinsales sortlakerede anti-heltinde, er filmen spækket med biroller, der giver klankrigen tekstur og personlighed. Her er et nærmere kig på de vigtigste - plus et par kult-cameos, der kun gør universet mere levende.
- Erwin Leder - “Singe”
Den østrigske karakterskuespiller (kendt fra Das Boot) leverer et ulmende portræt af den videnskabeligt besatte Lycan-biokemiker, der hellere vil dissekere end destruere. Leders dirrende maniske energi tilfører laboratorie-scenerne en klam uro, der underbygger filmens body-horror-elementer. - Sophia Myles - “Erika”
Som Selene-rivalen, der drømmer om at charmere sig til magten, balancerer Myles perfektionistisk arrogance med tragisk længsel. Hendes blikke siger mere end hendes replikker - og fremhæver de intriger, der huserer bag vampyrernes silke-gardiner. - Robbie Gee - “Kahn”
Gees hærdede våbenmester er filmens taktiske rygrad; han råber kommandoer, samler våben og leverer tør britisk humor midt i kugleregnen. Kahn er den pragmatiske modpol til Selene og fungerer som publikums guide til vampyrernes militære side. - Wentworth Miller - “Dr. Adam Lockwood”
Få minutter på lærredet var nok til at gøre den senere Prison Break-stjerne til et fan-easter-egg. Hans menneskelige læge illustrerer, hvordan Lycan-infektionen kan infiltrere selv de klinisk hvide hospitalsgange. - Kevin Grevioux - “Raze”
Under den dybe basstemme (og medforfatter-kasketten) gemmer sig filmens fysiske powerhouse. Grevioux’ Raze er Lucians højre hånd - en Lycan, der kæmper med både næver og ære og bliver seriens mest populære varulv. - Zita Görög - “Amelia”
Det ungarske supermodel-ikon dukker kun kort op som den ældgamle ælder, der ankommer i tog. Hendes ordløse elegance, mørkeblå kappe og blodrøde øjne blev allemandseje på filmplakaterne og etablerede vampyrernes gotiske aristokrati. - Scott McElroy - “Soren”
Filmens stoiske “dørmand” står for mange af de hårdtslående nærkampe mod Lycans. McElroy er i virkeligheden stuntkoordinator, og hans kampkoreografi giver slo-mo-sekvenserne tyngde. - Richard Cetrone - “Pierce”
En af Hollywoods mest erfarne stunt-performere. Hans tro væbner til Kraven er visuelt genkendelig med koldblå kontaktlinser og armbrøst - og han leverer en af filmens mest tilfredsstillende headshots. - Brian Steele & Kurt Carley - praktiske varulve
Inden CGI blev standard, trak Steele (2,04 m) og Carley de 40 kg tunge latex-dragter på. Deres fysiske skuespil sikrer, at Lycans føles både dyriske og tragisk menneskelige, når de vælter kister og kloakgitre i Budapest’s undergrund. - Zoltan Papp - “Werewolf” (uncredited)
En lokal stuntlegende fra Ungarn, der springer gennem glasvægge i det klimatiske raid. Hans navn står ikke på rulleteksterne, men fan-fora har gjort ham til kultfigur blandt practical-effects-entusiaster.
Komplet, alfabetisk rolleliste
| Skuespiller | Rolle |
|---|---|
| Hank Amos | Nathaniel |
| Zsuzsa Barsi | Gunshot Girl |
| Kate Beckinsale | Selene |
| Sándor Bolla | Rigel |
| Sándor Boros | Candidate #1 |
| Shane Brolly | Kraven |
| Kurt Carley | Werewolf |
| Richard Cetrone | Pierce |
| Jázmin Dammak | Sonja |
| Robbie Gee | Kahn |
| Zita Görög | Amelia |
| Kevin Grevioux | Raze |
| Ildikó Kovács | Michael's Old Girlfriend |
| Dennis J. Kozeluh | Dignitary |
| Judit Kuchta | Zsuzsa |
| Erwin Leder | Singe |
| Danny McBride | Mason |
| Scott McElroy | Soren |
| Wentworth Miller | Dr. Adam Lockwood |
| Mike Mukatis | Taylor |
| Sophia Myles | Erika |
| Vanessa Nagy | Timea |
| Bill Nighy | Viktor |
| János Oláh | Candidate #2 |
| Zoltan Papp | Werewolf (uncredited) |
| Andreas Patton | Death Dealer Captain |
| Atilla Pinke | Wolfgang |
| Todd Schneider | Trix |
| Michael Sheen | Lucian |
| Scott Speedman | Michael Corvin |
| Brian Steele | Werewolf |
Bag kulisserne: instruktør, produktion og format
Det gotiske univers i Underworld blev sat i scene af debutinstruktøren Len Wiseman, der kom fra en baggrund som storyboard-kunstner og musikvideoregissør. Hans blik for stiliserede skygger, blåtonet nattefiltrering og hurtige actionmontager gav filmen et signaturudtryk, der har præget hele serien siden.
Bag Wiseman stod et erfarent producentset-up bestående af Gary Lucchesi, Tom Rosenberg og Richard S. Wright. Trioens selskab Lakeshore Entertainment gjorde fælles sag med Sonys genrefokus-label Screen Gems; resultatet blev en relativt stram produktion, der udnyttede østeuropæiske locations til at skabe en troværdig, mørk metropol med høje hvælvinger og regnvåde brosten - uden at sprænge budgettet.
Selve optagelserne fandt sted på engelsk, og filmen krediteres som en USA/Storbritannien-co-produktion. Den færdige biografversion løber i 122 minutter, hvilket gav plads til både world-building, vampyrpolitik og hæsblæsende varulveangreb uden at tabe tempoet.
| Nøgletal for produktionen | |
|---|---|
| Instruktør | Len Wiseman |
| Producenter | Gary Lucchesi, Tom Rosenberg, Richard S. Wright |
| Produktionsselskaber | Screen Gems, Lakeshore Entertainment |
| Oprindelseslande | USA / Storbritannien |
| Originalt sprog | Engelsk |
| Spilletid | 122 minutter |
Udgivelse, genrer og interessante fakta
Da Underworld ramte biograferne den 19. september 2003, befandt filmverdenen sig midt i en bølge af mørke, stiliserede actionfilm som Blade-trilogien og The Matrix. Len Wisemans debutfilm placerede sig perfekt i tiden, men skabte samtidig sin egen niche ved at blande tre markante genrer - Fantasy, Action og Thriller - med en udpræget gotisk æstetik.
Visuelt dominerer kulsorte læderfrakker, blågrønne farvefiltre og regnfyldte baggader. Produktionsdesigner Patrick Tatopoulos’ mørke, industrielle scenografi smelter sammen med Noah Greenbergs kølige cinematografi og fremkalder et univers, hvor natten er permanent, og neonens skær kaster skarpe skygger på våd asfalt. Musikken blander dystre orkestrale motiver med datidens nu-metal og electronica, hvilket forstærker filmens urban-gotiske stemning.
Temaerne er tidløse: forbudt kærlighed (mellem vampyren Selene og den delvist Lycan-smittede Michael), klankrig (aristokratiske blodlinjer versus undertrykte oprørere) og den evige jagt på identitet. Filmen præsenterer vampyrer som sofistikerede, oligarkiske væsener, mens Lycans fremstilles som udstødte proletarer; spændingen mellem de to riger afspejler tidlige 00’eres fascination af klassekamp i popkulturen.
Succesen var øjeblikkelig: trods moderate anmeldelser indspillede Underworld over 95 millioner dollars globalt på et beskedent 22-millioners budget. Den blev dermed startskuddet til en række efterfølgere, prequels og sidehistorier, der sammen udgør en af de længstlevende urbane fantasy-franchiser i nyere tid:
- Underworld: Evolution (2006)
- Underworld: Rise of the Lycans (2009)
- Underworld: Awakening (2012)
- Underworld: Blood Wars (2016)
I dag nyder filmen kultstatus. Fans fremhæver især Kate Beckinsales ikoniske sorte catsuit, Michael Sheens karismatiske varulveleder Lucian og de praktiske creature-effekter, som stadig holder stand i en computeranimeret tidsalder.
Fun facts, du måske ikke kendte
| Indspilningssteder | Budapest blev valgt for sine gotiske bygninger og gunstige produktionspriser. |
| Arvegods fra Blade | Manuskriptet blev oprindeligt præsenteret som “Romeo & Juliet møder Blade” for at sælge ideen til studiet. |
| Praktiske varulve | Brian Steele og Kurt Carley bar 30 kg tunge animatroniske dragter frem for CGI, hvilket gav kampen mellem Selene og Raze en fysisk tyngde. |
| Comic-con hype | En teaser vist på San Diego Comic-Con 2002 skabte så meget buzz, at Screen Gems fordoblede marketingbudgettet. |
Med sin blanding af hårdtslående action, romantisk tragedie og gotisk elegance har Underworld bevist sin levedygtighed gennem to årtier og står som et pejlemærke for mørk urban fantasy - et univers, publikum fortsat vender tilbage til, når natten falder på.