Medvirkende i Tag Min Hånd
Forestil dig, at dit største problem i livet er, hvilken farve klinker der skal pryde det nye luksusbadeværelse…
Sådan ser tilværelsen ud for Maja - lige indtil hendes mand, Claes, en tirsdag morgen kræver straksskilsmisse med et enkelt klik på borger-service. Fra den ene dag til den anden kastes den kommende overlæge ud i frit fald fyldt med teenagedrama, overtrukne kreditkort og en 20 år yngre elsker, hun slet ikke havde planlagt at møde.
Tag min hånd er en lun og tankevækkende romantisk komedie, der vendte biograferne på hovedet ved premieren den 27. januar 2022. Med Mille Dinesen og Ulrich Thomsen i front leverer filmen både skarpe grin og rå følelser, når den udforsker moderne kærlighed, kontroltab og den konstante kamp for at få hverdagen til at hænge sammen.
I denne artikel dykker vi ned i alle facetter af filmen - fra de bærende skuespillerpræstationer og de skjulte perler blandt birollerne til de kreative valg bag kameraet, der gør Tag min hånd til et friskt pust i dansk rom-kom. Klik videre og få hele historien om, hvordan et enkelt tryk på “skilles”-knappen kan forvandle et perfekt parcelhusliv til et rutsjebaneride af humor, hjerte og hårde sandheder.
Tag min hånd: Overblik og handling
Alt synes timet og tilrettelagt for Maja Rasmussen - dygtig hjertekirurg, kærlig hustru og på vej til at blive hospitalets yngste overlæge. Hjemme i den mondæne forstadsvilla knokler håndværkerne på en dyr glasudestue, der skal krone familiens status, og teenagesønnen Magnus har (i hvert fald på papiret) styr på gymnasiet. Kort sagt: livet følger tidsplanen ned til mindste mursten.
Men på en ganske almindelig tirsdag eftermiddag trækker ægtefællen Claes tæppet væk under hende: Han vil skilles - og det skal ske nu. “Log bare ind på borgerservice og klik ‘straksskilsmisse’,” som han tørt får formuleret det. Fra det ene øjeblik til det andet styrter Maja ud i frit fald, og den planlagte forfremmelse bliver pludselig det eneste holdepunkt i et kollapset privatliv.
Filmen følger Majas forsøg på at genvinde fodfæstet i tre parallelle spor:
- Økonomien - En dyr skilsmisse og håndværkerregninger truer med at kvæle familiens budget. Maja må lære, at en saldo ikke bare kan opereres fri for røde tal.
- Kærligheden - Andreas, en charmerende 27-årig fysioterapeut, dukker op som uventet romantisk modvægt til Claes. Men kan et forhold med tyve års aldersforskel overleve det kaos, Maja slæber med sig?
- Familien - Magnus havner i sit eget stormvejr af skoleproblemer, fester og småkriminelle sidespring. Mor-rollen kræver pludselig mere kirurgisk præcision end nogen hjerteoperation.
Tag min hånd balancerer elegant mellem humor og eftertanke. Instruktør Lars Kaalund lader komedien spire i hverdagens små absurditeter - fra kommunens digitale skilsmisseformularer til velmenende veninder, der rådgiver om “selv-kærlighed” over rødvin. Samtidig stikker filmen dybere i spørgsmål om identitet og kontroltab: Hvem er man, når de forventede kapitler i livets manuskript skrives om uden varsel?
Stemningen er varm, næsten sommerlune, selv når regningen fra banken dumper ind ad brevsprækken. Det er den slags tone, hvor man kan grine af miseren, fordi karaktererne selv vælger at le - og publikum genkender smerten bag smilet. Særligt samspillet mellem Mille Dinesen og Ulrich Thomsen giver både brændstof til den romantiske gnist og komisk kant til ægteskabets forlis.
Historien drives frem af konstante kontraster: hospitalets sterile kontrolrum versus parcelhuskøkkenets rod, Majas kirurgiske sikkerhed versus hendes emotionelle vaklen, og Magnus’ rebelske pubertet over for forældrenes midtvejskrise. Når alt kollapser på én gang, bliver spørgsmålet ikke kun, om Maja kan redde ægteskabet, men om hun overhovedet skal. Måske ligger lykken netop i at give slip - og tage en hånd, man ikke forventede at holde.
I sidste ende er Tag min hånd en kærlig påmindelse om, at perfektion sjældent er vejen til lykke. Den luner, når vinteren bider, og efterlader et smil på læben - uden at snyde publikum for alvorlige refleksioner om moderne kærlighed, økonomisk skrøbelighed og familiens elastiske bånd.
Medvirkende i Tag min hånd: Hovedroller og biroller
En romantisk komedie som Tag min hånd står og falder med sit ensemble, og her har instruktør Lars Kaalund allieret sig med nogle af Danmarks mest rutinerede - og et par helt friske - ansigter. Nedenfor finder du både en kort karaktergennemgang af de vigtigste figurer samt en fuld oversigt over hele rollelisten.
Hovedroller
- Mille Dinesen - Maja
Filmens ubestridte centrum. Dinesen giver Maja både sårbarhed og stædig power, når livet pludselig vælter, og det trygge hus bliver byttet ud med økonomisk rod og følelsesmæssigt kaos. - Ulrich Thomsen - Claes
Den tilsyneladende perfekte mand, der ud af det blå vil skilles. Thomsen balancerer charmen med en til tider isnende kølighed og gør Claes mere end blot “skurken”. - Jasper Kruse Svabo - Magnus
Teenagesønnen, der bliver fanget i forældrenes opslidende brud. Svabo giver Magnus den blanding af oprør, loyalitet og usikkerhed, som følger med livet midt mellem barndom og voksen.
Centrale biroller
- Troels Kortegaard Ullerup - Andreas - Majas 20 år yngre rebound-kæreste, der sætter ekstra fut under både følelses- og generationskløfterne.
- Mia Lyhne - Signe - Majas bedste veninde og fortrolige, der altid er klar med et (måske lidt for) ærligt råd.
- Casper Crump - Sebastian - Claes’ advokat-ven, der har sin egen skjulte dagsorden.
- Mille Lehfeldt - Susanna - Kollegial konkurrent på hospitalet, som nu dufter muligheden for selv at rykke op ad karrierestigen.
- Pernille Højmark - Amalie - Majas jordbundne mor, der forsøger at holde sammen på familien fra sidelinjen.
- Jørgen W. Larsen - Advokaten - Den smilende, men nådesløse familiespecialist, der guider Claes og Maja gennem skilsmissejunglen.
- Anne Høyer - Maria - Magnus’ gymnasiekammerat, der viser sig at være en vigtig støtte i hans turbulente teenageår.
Komplet rolleliste
| Skuespiller | Rolle |
|---|---|
| Mille Dinesen | Maja |
| Ulrich Thomsen | Claes |
| Jasper Kruse Svabo | Magnus |
| Troels Kortegaard Ullerup | Andreas |
| Mia Lyhne | Signe |
| Casper Crump | Sebastian |
| Mille Lehfeldt | Susanna |
| Morten Brovn | Præst |
| Pernille Højmark | Amalie |
| Anne Høyer | Maria |
| Katrine Bach | Emily O.S. |
| Bolette Engstrøm Bjerre | Bankrådgiver |
| Nanna Bøttcher | Renés mor |
| Mette Døssing | Non-steril sygeplejerske |
| Laura Bilgrau Eskild-Jensen | Camille |
| Line Falcon | Familieven |
| Niklas Quorning Hansen | Redder |
| Lukas Milton Mink Jackson | René |
| Andreas Brix Krøner | Einar |
| Jørgen W. Larsen | Advokat |
| Thomas Larsen | Onkel Pede |
| Anders Brink Madsen | Onsdag-Kim |
| Nicoline Sharma Rubow | Line |
| Torben Svendsen | Rejsende i lufthavnen |
| Ayhan Ustun | Læge |
Til sammen bringer castet både generationsspænd, komisk timing og følelsesdybde til bordet - og giver publikum et troværdigt, morsomt og rørende billede af nutidens parforhold under pres.
Bag kameraet
Bag Tag min hånd står et rutineret, men stadig nysgerrigt dansk filmhold, der bevæger sig hjemmevant i krydsfeltet mellem romantik, humor og eksistentielle hverdagsspørgsmål.
Det kreative kernehold
| Funktion | Navn | Kort om baggrund |
|---|---|---|
| Instruktør | Lars Kaalund | Kendt som skuespiller fra bl.a. Nikolaj & Julie og som instruktør på succes-serien Mercur. Kaalund har et skarpt blik for både komisk timing og melodramatisk nerve, hvilket giver filmen sin letgenkendelige balance mellem lethed og eftertanke. |
| Producenter | Morten Rasmussen & Wadt Thomsen | Duoen bag Deluca Films nyere satsninger (Kollision, Vores mand i Amerika). De har specialiseret sig i publikumsvenlige kvalitetsfilm med højt produktionsniveau og klar international distributionstanke. |
| Produktionsselskab | Deluca Film | Århusiansk selskab, der ofte kombinerer regionale optagelser med nationalt mainstream-appel. Deres produktioner er kendetegnet ved stærk visuel æstetik og karakterdrevne fortællinger. |
Fortællestil & æstetiske valg
- Lun realisme: Handkamera, naturligt lys og afdæmpede farver giver et indtryk af autenticitet, mens enkelte stiliserede indslag - fx drone-skud over villakvarteret - løfter den romantiske tone.
- Kontemporær relevans: Manuset læner sig op ad hverdagsdilemmaer som digitale skilsmisser, boligpres og swipe-kultur uden at blive moraliserende. Kaalund fastholder et humoristisk blik på kriserne, men lader konsekvenserne mærkes.
- Karakterfokus: Kameraføringen prioriterer nærbilleder og reaktionsskud for at understrege Maja og Claes’ følelsesmæssige rutsjetur. Det komiske tempo drives ofte af hurtige klip mellem generationerne (Maja, Magnus og den 20 år yngre elsker).
- Lyd og musik: Et miks af let jazzet score og tik-tokske popnumre spejler filmens clash mellem tryg, moden parforbrugerkultur og spontan, yngre livsstil.
Placering i nyere dansk rom-com/dramatik
I 2010’erne oplevede dansk film et boom af hyggelige feel-good-titler (Små Mirakler, Love Is All You Need). Tag min hånd placerer sig i forlængelse heraf, men introducerer et mere eksplicit økonomisk og digitalt pres som tematisk motor. Den taler derfor både til:
- Public service-segmentet, der søger genkendelig dansk hverdagsrealisme.
- Streaminggenerationen, der efterspørger hurtig, emotionel payoff og karakterer i midtlivskrise med humoristisk overskud.
Ved at kombinere klassisk romantisk komedie med dramatisk tyngde fortsætter filmen den bevægelse, som bl.a. Den tid på året og En helt almindelig familie indledte: at lade dansk mainstreamfilm turde tage livtag med vanskelige emner uden at miste varm charme.
Temaer, tone og perspektiver
Tag min hånd befinder sig i det krydsfelt, hvor den klassiske romantiske komedie møder det nære hverdagsdrama. Resultatet er en film, der rummer både varme kram og sviende mavepustere - ofte i samme scene. Nedenfor dykker vi ned i de centrale temaer og den tone, der binder historien sammen.
Hovedtemaer
- Kærlighed som dynamisk størrelse
Filmen undersøger, hvor elastisk kærlighed egentlig er. Majas og Claes’ forhold er udslukt, mens den 20 år yngre Sebastian repræsenterer ny forelskelse - men også usikkerhed. Kærligheden portrætteres ikke som et endegyldigt svar, men som noget, der konstant forhandles og redefineres. - Kontroltab og behovet for styring
Maja er læge, vant til at træffe livsvigtige beslutninger med rolig hånd. Ironisk nok smuldrer hendes privatliv, netop fordi hun forsøger at kontrollere det. Fra bosted til bankkonto må hun erkende, at livet ikke kan optimeres som en operationsplan. - Selvopdagelse midt i stilbristen
Skilsmissen bliver det startskud, der tvinger Maja til at stille spørgsmål ved sine egne drømme fremfor dem, hun og Claes delte. Hun lærer at lytte til sin egen rytme - også når den er synkopisk. - Familie, loyalitet og generationskløft
Magnus’ teenageopstand lader filmen vise, hvordan forældrenes kriser filtrerer ned i næste led. Filmen stiller spørgsmål ved, hvor meget forældre skal dele med deres børn, og hvor meget børn har ret til at vide. - Økonomisk pres som dramatisk motor
Tilbygningen, der skulle realisere den perfekte parceldrøm, bliver et hængedynd af gæld, når to indkomster bliver til én. De økonomiske komplikationer lægger et realistisk lag oven på romkom-formlen og forankrer konflikten i noget håndgribeligt for mange danskere.
Balancen mellem humor og alvor
Instruktør Lars Kaalund læner sig op ad en feelgood-æstetik med varme farver og flydende kameraarbejde, men lader samtidig skuespillerne give plads til smertefulde pauser og tavshed. Komikken udspringer ofte af hverdagsabsurdismen - som når Maja, midt i sammenbruddet, spærrer sig inde på badeværelset for at downloade NemID-appen, så hun kan signere en skilsmisse, hun slet ikke vil have.
Nutidige perspektiver
| Modernitet i fokus | Konsekvens for karaktererne |
|---|---|
| Digital skilsmisse via borgerservice.dk | Fjerner det højtidslige fra bruddet og gør chokket mere brutalt - et klik, og alt er ændret. |
| Swipe-kultur & dating-apps | Maja møder Sebastian med ét meget hurtigt “match”, hvilket speeder tempoet i hendes selvopdagelsesproces op. |
| Økonomisk rådgivning som narrativt vendepunkt | Bankrådgiveren (Bolette Engstrøm Bjerre) bliver både komisk relief og katalysator for Majas erkendelse af, at drømme koster. |
Tonen i karakterudviklingen
- Maja: Går fra at være ansvarsperfektionist til at slippe grebet og acceptere usikkerhed som livsvilkår.
- Claes: Starter som katalysator for krisen, men ender med at reflektere over sine egne flugttendenser - filmen giver ham plads til nuancer frem for at gøre ham til skurk.
- Magnus: Får sit første rigtige oprør - mod forældrenes regler, men også mod deres manglende ærlighed. Hans storyline spejler forældrenes kamp for autenticitet.
- Sebastian: Er ikke bare “den unge elsker”, men et spejl for Majas længsel efter spontanitet. Hans tilstedeværelse tvinger hende til at spørge: er hun tiltrukket af ham - eller af den person, hun selv bliver sammen med ham?
Gennem denne kombination af humoristiske øjeblikke, hverdagsrealisme og eksistentielle spørgsmål formår Tag min hånd at tegne et portræt af den moderne midtvejskrise, hvor kontroltab kan være den største gave, og hvor kærlighedens muligheder - snarere end dens garantier - bliver filmens endelige pointe.
Fakta og nøgletal
| Originaltitel | Tag min hånd |
|---|---|
| Premiere (DK) | 27. januar 2022 |
| Spilletid | 103 minutter |
| Land | Danmark |
| Sprog | Dansk |
| Genrer | Komedie • Drama • Romantik |
| Instruktør | Lars Kaalund |
| Produktion | Deluca Film Producenter: Morten Rasmussen & Wadt Thomsen |
- Dig der elsker lun, hverdagsnær rom-com med kant og et drys social satire.
- Publikum, der genkender sig selv i stressen mellem karriere, økonomi og familieliv.
- Fans af Mille Dinesen (Rita), Ulrich Thomsen eller den nyere bølge af dansk feel-good-film.
- Seere, der sætter pris på en moderne fortælling om kærlighed efter de 40 - med både humor og alvor.