Medvirkende i Synkefri

Medvirkende i Synkefri

Af Østrigskfodbold.dk i Østrig den

En iskold novembernat i 1981 runger nødråbene ud over Hirtshals Havn. Sekunder senere sluger Vesterhavets sorte bølger både fiskekutteren RF2 og den redningsbåd, der skulle have bragt besætningen sikkert i land. Ni mænd dør - og den officielle forklaring peger ubønhørligt på én skyldig: styrmanden på redningsbåden.

Men hvad nu, hvis sandheden ligger begravet dybere end havets bund? I den nye danske spillefilm “Synkefri”, der fik premiere 30. november 2023, sender instruktør Christian Andersen os ud på en nervepirrende rejse, hvor sønnen Henrik (spillet af Sylvester Byder) sætter alt på spil for at rense sin fars navn. Uanset om du er til hårdkogt drama, historieforankret spænding eller blot stærke skuespilpræstationer, får du her en fortælling, der trækker dig ned under overfladen og holder dig fast.

I denne artikel zoomer vi ind på:

  • Skuespillerne og deres roller: Fra Iben Dorners kompromisløse Silje til Esben Dalgaards iltre Krudt Kaj - vi gennemgår castet og ser, hvordan hver figur driver dramaet frem.
  • Fortælling og temaer: Sorg, ansvar og fællesskabets tavse pres - vi kortlægger de bærende konflikter fra første bølgeskvulp til sidste retsopgør.
  • Produktion, fakta og virkelighed: Lær mere om filmens virkelige hændelser, nøglepersonerne bag kameraet og hvorfor “Synkefri” allerede kaldes et højdepunkt i nyere dansk film.

Sæt dig godt til rette, træk den salte havluft helt ned i lungerne, og bliv klogere på filmen, der minder os om, at intet forbliver begravet for evigt - heller ikke sandheden.

Synkefri: Skuespillerne og deres roller

Skuespiller­holdet i Synkefri spænder fra unge talenter til garvede karakter­skuespillere, og hvert enkelt navn bidrager til at forløse filmens tematik om ansvar, sorg og sandhedssøgning. Nedenfor finder du et samlet overblik over de medvirkende - fulgt af en kort diskussion af, hvem der driver handlingen, og hvordan birollerne er med til at uddybe dramaets centrale konflikt.

Skuespiller Rolle Karakterens funktion i historien
Sylvester Byder Henrik Protagonist; søn af den omkomne styrmand på redningsbåden RF2. Besat af at rense faderens navn og afdække den virkelige årsag til forliset.
Iben Dorner Silje Henriks mor og styrmandens enke. Gennemlever sorgen på en helt anden måde end sin søn, hvilket skaber indre spændinger i familien.
Johanne Louise Schmidt Iben Journalist på det lokale dagblad og Henriks barndomsveninde. Bliver hans vigtigste allierede i kampen mod myndigheder og fiskere.
Henrik Birch Castro Formand for fiskeriet i Hirtshals. Repræsenterer byens økonomiske interesser og forsøger at lægge låg på enhver kritik, der kan skade fiskeriet.
Anne Sofie Espersen Birte Castros hustru; lokal værtshusejer og byens uofficielle “rygtebørs”. Hun spejler, hvor hurtigt et lille samfund kan splitte folk i os og dem.
Esben Dalgaard Krudt Kaj Ældre fisker, der var på havnen natten forliset skete. Ligger inde med viden, som kan støtte Henriks sag, men er bange for konsekvenserne.
Anders Brink Madsen Rasmus Henriks bedste ven; arbejder selv på havet. Personificerer konflikten mellem loyaliteten til en ven og lojaliteten til fællesskabet.
Sofie Torp Lissy Ung enlig mor, der mister sin bror i ulykken. Hendes vrede giver publikum en rå, følelsesmæssig modvægt til Henriks mere faktuelle opklaringsarbejde.
Elias Budde Christensen Claus Siljes yngste søn. Symboliserer, hvor meget en tragedie kan forme en hel barndom.
Martin Strange-Hansen Præst Står for mindegudstjenesten og bringer spørgsmålet om tro og tilgivelse ind i fortællingen.
Lars Topp Thomsen Bo Mekaniker på havnen; hjælper Henrik med tekniske spor, men presses af arbejdsgiveren til tavshed.
Magnus Haugaard Niels Ung lærling på værftet. Viser, hvordan næste generation bliver fanget i de voksnes konflikter.
Christian Hetland Jepsen / Anders Baggesen Nyhedsværter Giver filmen et medielag, der illustrerer, hvordan historien om forliset fremstilles nationalt.
Ane Stensgaard Juul Louise Kommunal sagsbehandler, der sidder med erstatnings­papirerne. Hun viser bureaukratiets ansigt.
John Bonadies Torben Stryg Repræsentant fra Søfartsstyrelsen; antagonistisk myndighedsperson, der vil afværge skandale.
Kathrine Høj Andersen Sygeplejerske Ser førstehånds de fysiske konsekvenser af ulykken; bidrager til filmens realisme.
Lotte Bergstrøm Inga Ejer af en lokal café. Udgør et uofficielt samlings­sted, hvor rygter og small-town-politik udspiller sig.

Hvem driver handlingen?

Dramaets motor er Henrik, som bogstaveligt talt graver efter sandheden i vraget og i arkiverne. Hans personlige rejse - fra en søn fortvivlet over sin fars død til en næsten besat sandhedssøger - danner filmens narrative akse.

Omdrejningspunktet komplementeres af Silje, hvis sørgeproces sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt kampen for sandhed er det samme som at finde fred. Iben fungerer som Henriks moralske sparringspartner, mens Castro udgør den menneskelige mur, Henrik konstant støder imod. Den magtkamp mellem individet og fællesskabet, som filmen skildrer, bliver således personificeret i Henrik versus Castro.

Birollerne som tematiske ekkoer

  • Krudt Kaj og Rasmus illustrerer de tavshedskulturer, som et lokalsamfund kan påtvinge sine egne - de ved mere, end de tør sige.
  • Lissy og Birte giver sorgen en rå kant; de spejler de følelsesmæssige efterdønninger, der ikke kan arkiveres i en rapport.
  • Torben Stryg og de to Nyhedsværter viser, hvordan autoriteter og medier former fortællingen - et ekko af filmens tema om sandhed kontra officiel version.
  • Præsten og Sygeplejersken repræsenterer henholdsvis det åndelige og det fysiske aspekt af tab og heling.
  • Endelig skaber figurer som Bo, Niels og Inga en følelse af arbejdende havneby, hvor alle kender alle - og hvor ethvert oprør derfor bliver dybt personligt.

Samlet set er Synkefri castet til at balancere mellem autenticitet og dramatisk nerve; de større navne bærer historiens tyngde, mens de mindre roller tilføjer nuancer, der forankrer filmen i et troværdigt Vendsyssel-miljø, hvor en tragedie ikke blot er en overskrift, men noget, der gennemsyrer hele fællesskabet.

Fortælling og temaer

I centrum af Synkefri står en virkelig tragedie: forliset af fiskekutteren og redningsbåden RF2 ud for Hirtshals i februar 1981, hvor ni lokale søfolk omkommer. Dramaet tager sit afsæt, da Henrik (Sylvester Byder) mister sin far, styrmanden på RF2, og hurtigt konfronteres med de officielle konklusioner, der placerer ansvaret for ulykken hos netop faderen. Hvor myndighederne vil lukke sagen og byens fiskere frygter økonomiske konsekvenser, nægter Henrik at acceptere den nemme forklaring. Dermed sættes en afdæmpet, men intens efterforskning i gang, der trækker spor ind i såvel familiens sorgarbejde som lokalsamfundets skrøbelige sammenhold.

Handlingsforløb i korte træk

  1. Ulykken: I et uvejrsangreb kæntrer kutteren - RF2 går ned under redningsforsøget. Scenerne giver filmens første følelsesmæssige chok og etablerer skyldspørgsmålet.
  2. Sorg og skyldplacering: Undersøgelsesrapporten konkluderer “menneskelig fejl”, hvilket gør Henriks far til syndebuk. Presseklip og bysladder forstærker narrativet.
  3. Henriks oprør: Med moren Birte (Anne Sofie Espersen) i krise og søsteren Iben (Johanne Louise Schmidt) handlingslammet, beslutter Henrik at rekonstruere hændelsesforløbet. Undervejs får han hjælp af journalisten Silje (Iben Dorner) og modstand fra havnens magtfulde fiskere anført af Castro (Henrik Birch).
  4. Konflikten eskalerer: Henrik graver i tekniske detaljer og tavshedsløfter - fra druknede logbøger til forsvundne radioudskrifter. Byens fiskere frygter, at sandheden kan lukke arbejdspladser, mens myndighederne presser på for hurtig afslutning.
  5. Klimaks: En konfrontation på havnen - midt under en mindeceremoni - kulminerer i afsløring af fejl i redningsbådens udstyr og utilstrækkelige instrukser. Skylden skifter fra individuel pilotfejl til systemisk svigt.
  6. Efterspil: Officiel indrømmelse, men prisen er dyb splittelse; Henriks familie kan begynde at hele, men lokalsamfundet er forandret for altid.

Centrale temaer

Tema Hvordan filmen udfolder temaet
Sorg Personlig sorg skildres især gennem Birtes stilhed og Ibens isolation, mens fællesskabets kollektive sorg ses i mindegudstjenesten og fiskernes tavse arbejdermentalitet.
Ansvar Konflikten mellem individuel skyld (styrmanden) og strukturelt ansvar (myndigheder, redningsudstyr, kutter-ejere). Filmen spørger, hvem der egentlig bærer byrden, når katastrofen rammer.
Sandhedssøgning Henriks efterforskning fungerer som filmens motor. Sandheden er både faktuel (hvad skete der?) og moralsk (hvorfor skjules det?).
Fællesskabets pres Hirtshals’ økonomi er afhængig af fiskeriet. Byens sociale kapital stammer fra “ikke at vaske sit beskidte vasketøj offentligt”. Henrik bliver derfor mødt med stigmatisering og trusler.
Den lille bys dynamikker Filmen viser rygtekultur, generationsloyalitet og magtstrukturer (havnen, redningsvæsenet, kirken). Biroller som Krudt Kaj (Esben Dalgaard) og Bo (Lars Topp Thomsen) giver farverige nuancer af de tavse, men meningsdannende aktører.

På tværs af scener til havs, i fiskerhaller og trange spisestuer samler Synkefri en mosaik af 1980’ernes Nordjylland, hvor loyalitet kan være stærkere end retfærdighed, og hvor en søns ukuelige jagt efter sandheden blotlægger dybe revner under den ellers solide overflade. Resultatet er et stramt fortalt drama, hvor det ydre havari spejler personlige skibbrud - og hvor spørgsmålet om, hvem der skal bære skylden, bliver et spørgsmål om, hvem der tør bære sandheden.

Synkefri: Produktion, fakta og udgivelse

Selv om Synkefri er et rendyrket fiktionsdrama, hviler filmen tungt på en virkelig hændelse fra Hirtshals i 1981. Derfor har instruktør Christian Andersen og producer-teamet hos Wasabi Film prioriteret både historisk præcision og en rå, naturtro billedside, der trækker publikum helt ud på molekanten, hvor den barske begivenhed fandt sted.

Nøgletal & bagmænd
Instruktør Christian Andersen
Produktion Wasabi Film
Producere Hanna Rosland & Jesper Jørgensen
Genre Drama
Originalt sprog Dansk
Oprindelsesland Danmark
Original titel Synkefri
Udgivelsesdato 30. november 2023
Spilletid 103 minutter

Det realhistoriske afsæt

Filmens udgangspunkt er forliset af redningsbåden RF2 og en lokal fiskekutter, hvor ni mænd omkom. Tragedien satte dengang et dybt aftryk i det nordjyske fiskersamfund, men blev hurtigt pakket væk i officielle konklusioner og lokal tavshed. Ved at lade hovedpersonen Henrik grave i sagen over 40 år senere kaster Synkefri lys på:

  1. Sorgens efterdønninger i de familier, der aldrig fik et ordentligt svar.
  2. Systemernes selvopholdelsesdrift, illustreret ved myndighedernes behov for at finde en hurtig syndebuk.
  3. Det lille samfunds kollektive loyalitet - selv når sandheden risikerer at kollidere med lokale arbejdspladser og identitet.

Christian Andersen har tidligere lavet dokumentarfilm, og hans sans for faktaforankring gennemsyrer projektet: mange scener er optaget i de originale havnemiljøer i Hirtshals, og dialogen trækker på samtidige avisudklip og retsprotokoller. Resultatet er et drama, der udvisker grænsen mellem dokumentarisk autenticitet og filmisk fortælling.

Placeringen i nyere dansk film

I de seneste år har dansk film haft en tydelig bevægelse mod lokalhistorisk forankrede fortællinger, hvor virkelige begivenheder foldes ud gennem personlige dramaer - tænk De Forbandede År eller Vores mand i Amerika. Synkefri placerer sig midt i denne bølge, men skiller sig ud på tre centrale punkter:

  • Nærværet af havet som medspiller: Nordjyllands voldsomme vinterstorme bliver et tematisk ekko af filmens moralske turbulens.
  • Fokus på redningsvæsenet: Hvor mange danske historiske film hylder modstandskamp eller politiske beslutningstagere, retter Synkefri spotlightet mod redningsfolk og fiskere - hverdagens helte.
  • Samtidsrelevans: Udfordringen med myndigheders ansvarsplacering og befolkningens mistillid taler direkte ind i nutidige debatter om gennemsigtighed og magt.

Med sin kombination af stærkt skuespil, dokumentarisk research og en historie, der både er lokal og universel, føjer Synkefri sig til rækken af nyere danske film, der tør sætte fingeren på ømme punkter i national selvforståelse - samtidig med at den leverer et intensiveret, karakterdrevet drama på internationalt niveau.

Sidste nyt